
گروه فناوری اطلاعات ــ معاون وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه با تشریک مساعی با سازمانهای مختلف تلاش میکنیم تا یک آگاهی عمومی در سطح جامعه نسبت به سواد رسانهای شکل بگیرد تا تهدیدهای پیشرو را به حداقل برسانیم، بر جایگاه تربیت دینی و قرآنی در تقویت سواد رسانهای دانشآموزان تاکید کرد.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات و برنامههای عملی وزارت آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانهای و آموزش آن به دانشآموزان گفت: سواد رسانه ای امروز یکی از حوزههایی است که در زیر مجموعههای سند برنامههای ملی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و بر همین اساس دانشآموزان باید در این حوزه آموزش ببینند؛ برای این موضوع برنامه درسی سواد رسانهای را تعریف کردهایم و درسی را هم تحت همین عنوان به دانشآموزان دوره متوسطه ارائه میکنیم.
آموزش سواد رسانهای باید خیلی زودتر از دوران کودکی آغاز شود
وی ادامه داد: براین باور هستیم که آموزش سواد رسانهای باید خیلی زودتر از دوران کودکی آغاز شود، چراکه نسل جدید امروز به خصوص کودکان چه بخواهیم و چه نخواهیم با رسانههای مختلف سر و کار دارند و مصرف کننده فضای مجازی و خوراکهای آن هستند. همین امر آسیبهای خاص خودش را به همراه دارد و لذا ما باید در اطلاعرسانی و آگاه کردن خانوادهها برای مواجهه و برخورد صحیح با فضای مجازی اطلاعرسانی مداوم و مستمر داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سرفصلهای انجمن اولیا و مربیان موضوع چگونگی استفاده از فضای مجازی و آگاهیهایی است که خانوادهها در این حوزه لازم دارند، افزود: در حال حاضر سعی میکنیم با تشریک مساعی با سازمانهای مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین انجمن سواد رسانهای کمک بکنیم تا یک آگاهی عمومی در سطح جامعه نسبت به سواد رسانهای شکل بگیرد و به سمتی برویم که با برنامهریزی صحیح، از فرصتهای موجود در فضای مجازی به نحو احسن استفاده و تهدیدهای پیش رو را به حداقل برسانیم.
حکیمزاده در مورد برآورد فعلی خود از وضعیت سواد رسانهای دانشآموزان هم گفت: قطعاً با آن چیزی که باید باشد فاصله بسیاری دارد؛ و تلاشهای بیشتری در این زمینه از طرف همه سازمانها و نهادهای ذیربط لازم است که انجام شود. البته رسانههای عمومی کشور بهخصوص صدا و سیما با ظرفیت عظیمی که دارد میتواند در زمینه فرهنگسازی و دادن آگاهیهای لازم کمک شایان توجهی داشته باشد، اما آنطور که باید به این امر پرداخته نشده است.
تعلیم و تربیت این نیست که تنها متولی آن آموزش و پرورش باشد
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش به سهم خودش به آنچیزی که در توان دارد عمل کرده است؛ و همچنین برنامه دارد که این آموزشها را بیشتر انجام دهد و فعالیتهای گستردهتری را در این حوزه داشته باشد؛ اما تعلیم و تربیت این نیست که تنها متولی آن آموزش و پرورش باشد. در این حوزه که امروز بسیار با ارزش و مهم است، عزم ملی و اینکه همه دستگاهها، سازمانها و نهادهای مربوطه به صورت جدی وارد این میدان شوند لازم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جایگاه تربیت دینی و قرآنی دانشآموزان در اثرپذیری و تقویت سواد رسانهای آنها و اقدامات مرتبط در این حوزه هم به ایکنا، گفت: تربیت دینی و قرآنی در رأس آموزشهای ما قرار گرفته و تنها به آموزش قرآن محدود نیست؛ تربیت دینی و قرآنی مورد نظر آموزش و پرورش همان تربیت رحمانی است که حاصل آن آگاهی، شناخت، پذیرش دیگران، مشارکت و دوری از تبعیض، تعامل و دوستی است که تجلی آن هم در رفتار معلم نمود پیدا میکند.
اولویت برنامهها در وزارت آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی است
حکیمزاده با بیان اینکه تعلیم و تربیت دینی و قرآنی در پایههای اول، میتواند سواد رسانهای و مواجهه آنها را با فضاهای رسانهای افزایش دهد، تصریح کرد: بر همین اساس اولویت برنامهها در وزارت آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی است و تلاش شده در عمل هم با اصلاح و افزایش اعتبارات در این حوزه بر این امر نگاه ویژهتری داشته باشد.
وی از نحوه چگونگی پیادهسازی این اقدامات و برنامهریزیهای این حوزه هم گفت: سازمانها، نهادها، گروه و افراد مختلفی برای ورود به عرصه آموزش ابتدایی و پیشدبستانی در وزارت آموزش و پرورش تلاش میکنند؛ چراکه آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت و جمعیتش، جذابیت لازم را برای سرمایهگذاری دارد. بر همین اساس ما از حمایتهای مالی نهادها و بخش خصوصی استقبال میکنیم.
تحقق بهترین نتیجه با شرایط مطلوب و عملیاتی کردن اقدامات
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در صورت حمایت مالی هم امر آموزش و جهتدهی آموزشی را به سازمانها، نهادها، گروه و افراد نمیسپاریم و این جز خط قرمزهای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: امروز در نظام آموزش و پرورش، معلمان صلاحیت کامل را دارند که متولی امر آموزش دانشآموزان در همه حوزهها باشند، لذا برای تحقق بهترین نتیجه تنها باید بتوانیم شرایط مطلوب را فراهم و اقدامات را عملیاتی کنیم.
حکیمزاده بیان کرد: امروز روندهای اصلی دانشآموزان در مدارس عادی است؛ لذا باید دانشآموزان را دریابیم، چراکه این قشر پس از فارغالتحصیلی وارد جامعه شده و انتظاراتی دارند که ثمرات تحقق و یا آسیبهای عدم تحقق انتظارات آنها مستقیما در جامعه اثرگذار خواهد بود.
خبرگزاری ایکنا
کد خبر: ۳۷۶۱۷۲۵